Zpět na výpis článků

Namožení

Namožení se sice objevuje i u kloubů, zpravidla se ale týká svalů a s nimi i šlach.

Namožení nebo také natažení je způsobeno drobnými trhlinami ve svalových vláknech a provází ho typická bolest, jež po čase obvykle sama ustoupí. Většinou postihuje spodní část zad, zadní stranu stehen a tricepsy.

Namožení svalu může mít několik podob

Příznaky namožení

Ačkoliv potíže s pohybovým aparátem pociťuje každý trochu jinak, a navíc symptomy, jež tyto problémy provází, výrazně závisí na závažnosti postižení, přesto má namožení svalů u každého z nás několik shodných příznaků:

Jak pečovat o namožené tělo?

Běžné namožení obvykle není nutné konzultovat s lékařem. Prvotní ošetření namoženého těla by mělo spočívat ve zchlazení postižené oblasti. Pozor ale, nikdy nedávejte led přímo na kůži, mohl by ji poškodit. Chladicí polštářky nebo sáčky s ledem proto obalte utěrkou eventuálně je vložte do látkového pytle. Dále je dobré postiženou oblast stáhnout kompresním obinadlem, popřípadě stahujícím návlekem a dopřát si patřičně dlouhý odpočinek s tím, že namožená část těla by měla být ve vyvýšené poloze, pokud to situace dovoluje. Pro urychlení regenerace pohmožděné části těla je vhodné co nejdříve aplikovat lokální gely či masti s tišícími účinky, jako je například Veral. Tento gel navíc prostupuje pokožkou hluboko do tkáně a podílí se na obnově svalových vláken.

Pokud však příznaky namožení neustupují nebo se dokonce horší, bolest se stává nesnesitelnou, případně se v postižených místech vyskytuje necitlivost či brnění, je vhodné vyhledat lékaře.

Rizikové faktory vzniku namožení

Intenzivní tréninky, sportovní aktivity, náročná fyzická práce – to jsou všechno činnosti, po kterých se obvykle dostavuje namožení či natažení svalů. Zatímco určité části těla ani po náročném cvičení téměř necítíme, některé jsou k namožení vysloveně náchylné:

Pozor na jednostranné aktivity! Sporty jako tenis, golf, squash nebo jiné jednostranné fyzické činnosti aktivují pouze jednu část těla. Po jejich vykonání je tedy vhodné provádět kompenzační cviky, které tuto nevyváženou zátěž vyrovnají.

Prevence namožení svalů

Fyzická aktivita prováděná pravidelně pomáhá snižovat riziko natažení a namožení svalů. Udržujte své tělo neustále v kondici. Neustále se snažte zvyšovat výkon, ale pouze po malých dávkách. Máte-li fyzicky náročné povolání, zvolte aktivitu, která jej vykompenzuje, třeba jógu nebo pilates a naopak, jestliže celý den nevycházíte z kanceláře, věnujte se alespoň třikrát do týdne fyzické aktivitě, při níž se vaše tepová frekvence bude pohybovat mezi 100 – 120 tepy za minutu.

Jakou formu přípravku zvolit?